Klachten over een BSR behandeling
Omgaan met klachten over een BSR behandeling
Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Door aansluiting bij Quasir, expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen zorg en welzijn en Stichting Zorggeschil, voldoet BSR praktijk Tiel aan deze eisen. Dat houdt in dat het voor u makkelijker wordt om klachten bespreekbaar te maken of in te dienen. Er zijn drie stappen:
-
- BSR-practitioner
Het kan voorkomen dat u als cliënt van een BSR-praktijk een klacht heeft over de geboden zorg. Onze voorkeur gaat ernaar uit dat u deze klacht rechtstreeks met uw BSR-practitioner bespreekt.
- BSR-practitioner
-
- Klachtenfunctionaris
Bent u niet tevreden over de uitkomst van dat gesprek of mocht u het om welke reden dan ook niet prettig vinden om het rechtstreeks met uw BSR-practitioner te bespreken, dan bieden wij ik u aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir. Klacht doorsturen
- Klachtenfunctionaris
-
- Geschilleninstantie
Als de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt, kunt u zich vervolgens wenden tot Stichting Zorggeschil, een onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie. Stichting Zorggeschil is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend.
- Geschilleninstantie
Klachten over een BSR behandeling
Bij een klacht over een behandeling wordt eerst getracht dit met u te bespreken. Ook is het mogelijk een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te schakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. De therapeut heeft het recht om hiervan op de hoogte gesteld te worden. De praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir. Daarnaast is de praktijk aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de RBCZ.
Voor meer informatie kijk je op de website van mijn beroepsvereniging VBAG:
https://vbag.nl/consument/klachten-en-geschillen.
.